Jentene på tur

Australia, Sydney

Kategori: Australia | 0 kommentarer » - mandag 11. februar , 2013

God morgen.

I dagtidlig landet vi i Sydney i Australia.  Australia er verdens minste kontinent og har mange områder hvor det ikke bor noen mennesker.  Noe av det vi har tenkt til gjøre er å se på Ayres Rock, dykke og se på opreahuset i Sydney. Vi gleder oss veldig.

Da vi kom inn på flyplassen var det fult av masse australske flagg og bilder av kenguru på veggene. Vi kom på at vi måtte veksle pengene våre til australske dollar og finne ut hvor hotellet vårt var.Etter en liten stund fant vi det ut og vi dro til hotellet. På vei til hotellet så vi tre kenguruer. Det var veldig kult fordi vi har aldri sett en kenguru før.  Her er det noen bilder:

australia flagg

kart over australia

kenguru

En kjent person

Kategori: Alaska | 0 kommentarer » - mandag 11. februar , 2013

Hei.

I dag var vi vært på museum. Det var veldig spennende og lærerrikt.

På museumet så vi bl.a.  Gunnar Kaasen. Han var en norsk hundekjører i Alaska, som ble 82 år gammel (f.11.3.1882, d. 27.11.1960). Han ble kjent etter at han fullførte siste etappe av  serumløpet til Nome i 1925, med hunden Balto som lederhund.

Her er det et bilde av Gunnar og Balto.

gunnar og balto

Denali nasjonalpark

Kategori: Alaska | 0 kommentarer » - mandag 4. februar , 2013

Hei

I dag har vi vært i Denali nasjonalpark som er hele 24 585 km2. Denali nasjonalpark er hjemmet til mange fuglearter og patterdyr. Vi fikk se noen av de flotte dyrene, som f.eks. reinsdyr flokker, grizzly og svartbjørn, den flotte rødreven, ulv og en stor ørn som fløy rett over hodet vårt. Da vi så bjørnen fange fisk fra elven bare med munnen. Det var veldig kult å oppleve. Vi fikk også se Mount McKinley( 6194 m.o.h) som er det høyeste fjellet i Nord-Amerika.

alaska natur

rødrev

grizzly

ørn

Hade Påskeøya, hello Alaska

Kategori: Alaska | 0 kommentarer » - torsdag 31. januar , 2013

Idag så drar vi til Alaska. Vi gleder oss veldig til å se den utrolig fine naturen og kanskje dra til hovedstaden Juneau.

Nå har vi lest litt om landet og funnet ut at Alaska er den største delstaten i USA og grenser bare til Canada. Vi må huske å veksle pengene våre til dollar fra chilenske peso. Flagget til Alaska er et veldig fint flagg syntes vi.

Noen bilder:

Flag_of_Alaska_svg

dollar

alaska kart

Hilsen Lussi og Dina.

Thor Heyerdahls fotspor

Kategori: Påskeøya | 0 kommentarer » - torsdag 31. januar , 2013

Idag har vi gått i Thor Heyerdahls fotspor. Det var veldig kult og spennende.

Vi gikk på den sydvestlige delen av Påskeøya, der ligger vuklankrateret Rano Kau. Det er i dag fersk vann i krateret. I nærheten av Rano Kau stod det noen moai statuer, men de forsvant tidlig på 1900-tallet. Sist gang det var sett liv i vulkanenkrateret var tidlig på 1900-tallet, det var noen som fikk tatt et bilde av damp som kom opp.

Vi var også og så på de fine statuene, også kalt moai. De fleste statuene er hugget ut i et stykke, men noen har en løs steinpauke på hodet. Det finnes til sammen 600 kjente moai over hele øya, men det er bare 400 ferdige og resten av dem er bare halv ferdige. De fleste statuene ble hugget ut fra klippene ved vulkanenkrateret Rano Kau.

Det var en veldig lærerrik opplevelse.

Her er det noen bilder:

Middag.

Kategori: Påskeøya | 0 kommentarer » - tirsdag 29. januar , 2013

Hei igjen.

Da vi kjørte til hotellet vårt var det veldig varmt. Vi så veldig mye av øya på vei til hotellet fordi det ligger et stykke fra flyplassen. Byen vi skal bo i heter Mana Nui Inn som ligger ganske nærme havet. Nå skal vi spise middag før vi går å legger oss så vi kan stå opp tidlig for å utforske øya.

Her er det et bilde av stranden rett ved oss.

strand påskeøya

Sees i morgen.

Lussi og Dina.

Påskeøya.

Kategori: Påskeøya | 1 kommentar » - tirsdag 29. januar , 2013

Hei.

Flyet har nettopp landet på Påskeøya. Påskeøya er en liten øy som ligger 3515 km fra Chile, noe som gjør at det blir en veldig isolert øy. Påskeøya og Motu Nui er de eneste øyene i det området, de ligger inntil hverandre uti Stillehavet.

Vi har allerede sett mange av de flotte statuene som står rundt kystlinjen på øya, de kalles moaier.  Påskeøyen og Chile har samme flagg og samme språk. Her er det noen bilder:

påskeøya 2    flagg chile

krater påskeøya

Chile

Kategori: Chile | 0 kommentarer » - onsdag 23. januar , 2013

Hei.

Endelig er vi fremme til Chile, Santiago, det er et veldig fint land. Da vi skulle hente nøklen til hotellrommet vekslet vi pengene våre til Chilenske peso. Det var litt vankelig å snakke med dem fordi de snakker spansk og vi er ikke så veldig gode til det, men det gikk til slutt.

Temraturforskjellen mellom Rio og Chile er ikker så veldig stor, men det er fortsatt litt varmere her,  28-30 grader.

Før vi skal på museum og spise middag  i byen slapper vi litt av på sengen på hotellrommet vårt. Her er et bilde av sengen vår:

seng

Sees snart.

Klem Lussi og Dina<3<

Kristusstatuen.

Kategori: Brasil | 1 kommentar » - mandag 21. januar , 2013

Hei.

Nå har vi kommet hjem fra en nydelig gåtur til «Kristus Frelseren» som betyr «Cristo Redentor» på portogisisk. Kristus Frelseren er en vaker og stor statu som står på toppen av fjellet Corcovado (Sukkertoppen) 704 m.o.h.

Da vi kom til toppen satte vi oss ned for å hvile litt og for å se på den utrolig fine utsikten over byen og utover havet før vi gikk videre. Etter en liten pause gikk vi til et skilt hvor vi leste litt om statuen. Der leste vi om blantannet: Statuen ble heist opp i 1931 og er 39,6 meter høy med sokkel. Statuen er 30 meter og sokkelen er 9,6 meter, og hele statuen veier totalt 1145 tonn, hodet 35,6 tonn og hver hånd ni tonn. Statuen ble tegnet av den franske, polskfødte skulptøren Paul Landowski. 12. oktober 1913 ble statuen innviet.

krisstatuenutsikt fra statuen  Utsikten fra Krisstatuen.

Klem Lussi og Dina.

Kjempe kult!

Kategori: Brasil | 2 kommentarer » - onsdag 16. januar , 2013

Hei.

Nå har vi nettopp kommet hjem fra helikopterturen. Det var kjmpe kult og spennende å se byen ovenfra. Han som kjørte helikopteret har kjørt helikopter i 10 år, han var veldig flink. Her er noen av helikopteret vårt og den fine utsikten:

helikopteret

helikoptertur 2

Klem to fornøyde jenter:):)

Bloggen "Jentene på tur" er underlagt Lov om opphavsrett til åndsverk. Det betyr at du ikke kan kopiere tekst, bilder eller annet innhold uten tillatelse. Forfatter er selv ansvarlig for innhold. Tekniske spørmål rettes til post[att]bloggnorge[dått]com.